Націоналістична публіцистика Мірча Еліаде: «Йон Моца та Василе Марин»

Вашій увазі український переклад статті румунського історика релігії Мірчі Еліаде в часи його участі в легіонерському рухові. Залізна Ґвардія мала декілька друкованих видань, «Vremea» та «Buna Vestire», саме в них у 1930-их друкувався молодий релігієзнавець. 

В історії народу рідко можна зустріти смерть більш значиму, ніж загибель цих легіонерських командирів, що полягли на іспанському фронті. Громадянська війна в Іспанії швидко перетворилася на масштабне протистояння між політичними ідеологіями та економічними інтересами наднаціонального масштабу, і забрала в могилу, без сумніву, сотні тисяч людей з обох боків; людей найкращих та найгірших, відчайдухів та найманців, героїв та вбивць. Проте важко було повірити, що серед переліку імен тих сотень тисяч полеглих, можна зустріти й добровільні жертви Йона Моци та Василе Марина.

Обидві сторони конфлікту – як націоналістичні революціонери, так і комуністичний та демократичний опір, з перших же днів протистояння знайшли безліч фанатичних прихильників. Добровольці з усього світу гинули від обох сторін. Але від’їзд в Іспанію семи командирів румунської Залізної Гвардії, де вони боролися як звичайні штурмовики, був надзвичайно символічним. Таким символом було б зарахування у якості рядових бійців графа Чіано, Литвинова (1) чи генерала Герінга – до складу штурмових батальйонів, які щодня несли втрати до сімдесяти відсотків особового складу…

Йон Моца

Для вождя проблема моралі завжди є важчою, ніж для звичайного фанатика. Лідер не має права на особисту самопожертву, проте своєю жертвою він служить містичним цілям. І як справжні вожді, обидва вони неодноразово доводили, що володіють цим жертовним духом – винесли в’язницю, страждання, моральні тортури; їх юність була юністю людей відповідальних, героїв, аскетів.

Останнім звершенням, що увінчалося загибеллю, став їх від’їзд до Іспанії, і вони самі обрали цю смерть як найвищий доказ віри та християнський подвиг. Грубий людський моралізм не здатен на жертовність; натомість вся їхня юність була неперервною жертвою, а їх християнський та націоналістичний фанатизм пройшов випробування незліченну кількість разів. Значення цих смертей є набагато вищим, ніж мужність простого героїчного вчинку. Добровільна смерть Йона Моци та Василе Марина має містичне значення: вона є жертвоприношенням в ім’я християнства. Жертва ця слугує перевіркою героїзму та віри для всього покоління. Вона зміцнює християнський дух та підносить молодість.

Йон Моца мав багато противників, але жодного ворога. Це був молодий, блідий, спокійний та цілеспрямований муж; жодного шаленого жесту, жодного показного героїзму не було в його погляді та словах. Він завжди виглядав просто. Проте в ньому відчувалася довга та відчайдушна внутрішня мацерація (2), питання потойбічного життя та долі душі після смерті змушували його страждати значно більше, ніж швидкоплинність та короткість земного життя. Він не боявся смерті, і довів це задовго до від’їзду в Іспанію. Нетерпляче чекав часу своєї жертви, бажаючи продемонструвати всім приклад життя героїчного та надособистісного. «Мученик» означає «свідок» — той, хто приймає смерть заради свідоцтва своєї віри та доводить іншим, що така віра підтримає їх і врятує від страху смерті: адже тепер вони знайшли сенс існування. Йон Моца довів це, знайшовши свій кінцевий сенс існування. Трансільванська кров, випробовування націоналізмом, освіта в битвах, у сукупності сприяли тому, що він, Йон Моца, зрозумів своє призначення, з честю та розумінням визначив найвищу мету свого існування ще на університетській лаві.

Василе Марин

У політичному житті післявоєнної Румунії непоступливість та гідність Йона Моци захоплювала навіть запеклих супротивників. Мужність його коренилась у багатстві та щирості релігійності. Румунія сильна, чесна, творча – за неї він був готовий пожертвувати собою з перших же днів своєї боротьби – і, передовсім, Румунія християнська. Як і його вождь та друг Корнеліу Кодряну, Йон Моца вірив, що завдання молодого покоління полягає у примиренні Румунії з Богом. У перевтіленні мертвої букви в Християнське Життя. У тому, щоб будь-яким чином здобути перемогу над силами темряви. Відчувши, що Люцифер знову піднявся на бій проти Христа, Йон Моца, цей православний хрестоносець, мужньо, з миром у серці пішов у похід, аби пожертвувати собою задля перемоги Спасителя. Інші добровольці в Іспанії склали голови на вівтар людських ідеалів – фашизму чи комунізму. Йон Моца був одним із небагатьох, хто поліг за надлюдський ідеал – перемогу Христа. Такими є плоди смерті – навіть тут, на землі…

Марин належав до людей іншої духовної структури: йому були притаманні бійки, іронічні та пристрасні лекції і суперечки, жарти, чудово написані сторінки та сміливість мислення. Він був серед тих, хто перш за все цінував інтелект та скрізь шукав талант. З моменту нашої першої зустрічі, яка відбулася 12-13 років тому, він незмінно лишався палким прихильником «реакційних» французьких письменників і був знайомий з усіма творами Леона Доде та Шарля Морраса. У нього був характер бійця, і політика цікавила його з часів навчання в ліцеї. Василе Марин ніколи не говорив мені що саме він думав про смерть. Але похід в Іспанію показав, що він зовсім її не боявся, навпаки – шукав відчайдушно і з радістю, як людина, що знає: час смерті є лиш початком життя вічного. Його жертва є настільки ж значимою і великою, як і жертва Йона Моци. Обидва мали настільки різні душі, та обидва з однаковою радістю зустріли смерть. Доля обрала їх для свідчення; щоб показати всім – віра дає безтурботність, а героїчний зміст християнства міститься в тому, що коли ми приходимо в цей світ, то маємо бути готові в будь-який момент і покинути його без жалю.

  1. Представник СРСР в Лізі Націй.
  2. Процес настоювання рослинних або тваринних тканин (зазвичай рослин, цілком або частково) в рідких розчинниках — наприклад, воді, оліях, спирті — з метою віддачі своїх властивостей розчиннику і таким чином його збагачення.

Мірча Еліаде, газета «Vremea» за 24 січня 1937
Переклад із румунської здійснив Сергій Заїковський

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *